Progressiiviset verkkosovellukset ja applikaatioiden vallankumous

 

 

 

Käyttäjäkokemuksen kuninkaana pidetyn ja applikaatiokaupan jätin Applen tulisi ottaa huhut Progressiivisten verkkosovellusten vallankumouksesta vakavasti. Koko Steve Jobsin kehittämän megakorporaation menestyksen taustalla on sen asema edelläkävijänä käyttäjän ymmärryksessä ja toimivassa tuotesuunnittelussa. Käytetyt teknologiat eivät ole mullistavia tai kilpailijoista edistyksellisesti poikkeavia, mutta ne ovat kauniisti ja yksinkertaisesti paketoituja suurta käyttäjämäärää miellyttäen. Kaikki turha on karsittu niin, että jäljelle jää vain yksinkertainen, käyttäjäystävällinen ja toimiva ikoni. Entä jos joku kuitenkin tekee toimivamman ikonin? Missä kulkee käyttäjän raja toimivuuden ja estetiikan välillä?

 

Yksinkertaisuudessaan progressiiviset verkkosovellukset ovat nettisivuja, jotka näyttävät ja toimivat kuin tavalliset applikaatiot. Käyttäjät voivat klikata sivuston ikonin puhelimensa kotinäytölle ilman salasanoja tai latausaikaa, sovellukset voivat hyödyntää käyttäjän puhelimen tietoja, lähettää notifikaatioita, sekä merkittävänä uutena lisänä, ne toimivat ilman internetyhteyttä tai puhelimen arvokasta tallennustilaa rasittamatta. Käyttäjän ei enää tarvitse valita tilaa vievän Pokémon GO:n ja lomavideoidensa säilyttämisen väliltä tai tuskailla twitterin toimimattomuutta junan nettiyhteyden pätkiessä.

Kilpailevien applikaatiokauppojen murentaminen voinee olla hyväksyttävä motiivi pienen itsekannibalisaation harjoittamiselle

Tällä hetkellä Applen iOS käyttöjärjestelmä epäonnistuu näiden käyttäjäherkkujen tarjoamisessa, eikä tue täysimittaisesti Googlen 2015 lanseeraamaa uutta progressiivisten verkkosovellusten teknologiaa. Applikaatioiden lataus on yhdysvalloissa laskenut yli 20%viimeisen vuoden aikana eikä keskimääräinen amerikkalainen lataa yhden ainoata applikaatiota kuukauden aikana. App storen sitten vuoden 2008 jälkeen tuottaman yli 100 miljardin liikevaihdon kohdalla kaupan hitaasta kuihtumisesta kertovat luvut ovat varsin merkittäviä sekä applikaatioita työkseen rakentaville ohjelmoijille, että voitoista 30% keräävälle emoyhtiölle. Applikaatioiden latausten loppuminen samalla myös toimivuudeltaan huonosta Google play kaupasta on varmasti Googlelle tervetullut suunta. Sovellusten latauksen siirtyminen nettiin ei toki poista play kauppaa varjostanutta ongelmaa sisällön kehnosta valvonnasta ja laadun tarkkailusta, mutta kilpailevien applikaatiokauppojen murentaminen voinee olla hyväksyttävä motiivi pienen itsekannibalisaation harjoittamiselle.

 

Progressiivisten verkkosovellusten myötä voidaan ensi kertaa vuosiin sanoa Applen osittain jääneen toiselle sijalle käyttäjän parhaassa palvelemisessa. Kuluttajat voivat mielenkiinnolla jäädä odottamaan kuinka Apple tulee reagoimaan altavastaajan asemaansa seuraavan vuoden aikana. Tullaanko Progressiivisista verkkosovelluksista käymään HTML5 kaltaista väsytystaistelua ennen kuin Apple suostuu taipumaan ja tukemaan teknologiaa iOS:ssa vai päästäänkö tällä kertaa jo hieman helpommalla? Yksi asia on kuitenkin varmaa, progressiiviset verkkosovellukset ovat kahden jätin, verkon ja mobiilin, yhdistävä odotettu ja edistyksellinen kehitysaskel, joka tulee olemaan applikaatioiden markkinoita väistämättä ja nopeasti huojuttava uusi aalto.